The new Danish data retention law: attempts to make it legal failed after just six days
Indsendt af Jesper Lund den 15. juni 2022Author: Jesper Lund, Chairman of IT-Pol (jesper@itpol.dk)
Author: Jesper Lund, Chairman of IT-Pol (jesper@itpol.dk)
Med § 1 i bekendtgørelsesudkastet er det forudsat, at der i perioden 3. marts 2022 til 31. december 2022 foreligger tilstrækkeligt konkrete omstændigheder, der giver anledning til at antage, at Danmark står over for en alvorlig trussel mod den nationale sikkerhed, som må anses for at være reel og aktuel eller forudsigelig.
I forhold til § 5, stk. 1 i den nuværende logningsbekendtgørelse (BEK nr 988 af 28/09/2006 som ændret ved BEK nr 660 af 19/06/2014) er registrerings- og opbevaringspligten i bekendtgørelsesudkastets kapitel 2 udvidet med bl.a. portnumre.
Denne uofficielle tekniske gennemgang af lovforslag L 93 fra IT-Politisk Forening omhandler § 786 f, som giver Justitsministeren mulighed for at lave bekendtgørelser om logning af internettrafik. "Kan § 786 f omfatte sessionslogning?", har nogen spurgt os
TL;DR Næppe. I lovforslagets bemærkninger bruger Justitsministeriet først og fremmest sessionslogning som et røgslør for at undgå at lave de lovændringer vedrørende internetlogning, som tilpasning til EU-retten kræver.
Justitsministeriet offentliggjorde den 24. marts 2021 en lovskitse for revision af de danske logningsregler.
Justitsminister Nick Hækkerup har den 24. marts 2021 fremlagt en skitse til en revision af de danske logningsregler. De nuværende logningsregler er baseret på en generel og udifferentieret lagringspligt (masseovervågning), som er i strid med EU-retten. Det har været kendt længe.
Justitsministeriet foreslår, at revisionen af de danske logningsregler udskydes for 10. gang (efter 2007), således at revisionen vil finde sted i folketingsåret 2021-22.
Efter Tele2-dommen (forenede sager C-203/15 og C-698/15) af 21. december 2016 orienterede Justitsministeren på et samråd den 2. marts 2017 Retsudvalget om, at de danske logningsregler skulle ændres, fordi de er i strid med EU-retten.
Med lovudkastet foreslås anvendelsesområdet for § 13 i lov om elektroniske kommunikationsnet og –tjenester (teleloven) udvidet til at omfatte mobiltelefoners IMEI nummer. Politiet vil efter lovforslaget uden retskendelse kunne få udleveret oplysninger om de mobiltelefonnumre og abonnementsoplysninger (navn og adresse), som et givent IMEI-nummer (International Mobile Equipment Identity) har været tilknyttet, fordi SIM-kortet for disse abonnementer har været anvendt i mobiltelefonen med det pågældende IMEI nummer.
Justitsministeriet foreslår, at revisionen af de danske logningsregler udskydes for 9. gang (efter 2007), således at revisionen vil finde sted i folketingsåret 2020-21.
Copyright © 2023, IT-Politisk Forening
Design by FreeBiezz