Nyt EU borgerinitiativ opfordrer europæere til at stå sammen om en fremtid fri for skadelig biometrisk masseovervågning

I forbindelse med at EU-Kommissionen forbereder nye love om kunstig intelligens (AI) advarer en voksende koalition af organisationer ledet af European Digital Rights (EDRi) om de mange farer, der er for vores frihed og værdighed ved brug af biometrisk masseovervågning. Koalitionen Reclaim Your Face kræver et forbud mod brugen af skadelig kunstig intelligens (AI) såsom biometrisk masseovervågning ved at lancere et europæisk borgerinitiativ (ECI) i dag. ECI er en mulighed, som EU stiller til rådighed for de europæiske borgere, til at organisere sig og kollektivt kræve nye lovgivningsmæssige initiativer.

Biometriske data er informationer om vores kroppe og adfærd, som kan afsløre følsomme personoplysninger om hvem vi er. For eksempel kan vores ansigter bruges til ansigtsgenkendelse, til at forudsige eller vurdere os. Det samme kan vores øjne, vener, stemmer, vores gangart, hvordan vi skriver på et tastatur og meget mere.

Regeringer, politimyndigheder og virksomheder bruger optageenheder (såsom TV-overvågningskameraer) og ansigtsgenkendelsessoftware for at indsamle vores biometriske data. De sporer os ved hjælp af vores personlige egenskaber for permanent at identificere hver enkelt af os. Den generelle indsamling af alle personers biometriske data i det offentlige rum såsom parker, togstationer og butikker, alt imens vi bare udfolder vores liv, er biometrisk masseovervågning.

Behandlingen af biometriske data er allerede forbudt i EU, men EU-lovgivningen tillader samtidigt nogle meget problematiske undtagelser fra dette generelle forbud. Magtfulde aktører udnytter denne juridiske forvirring ved - uden for demokratisk tilsyn - at indføre disse skadelige teknologier i vores offentlige rum, der dehumaniserer os og behandler alle som vandrende stregkoder.

”Europæere har en stolt og mangfoldig historie hvor de har rejst sig mod uretfærdighed: kampen for almindelig valgret, Solidarność (Solidaritet) arbejderbevægelsen og meget andet. I dag lancerer vi en underskriftindsamling med det mål at få en million underskrifter for at bede EU om at beskytte alle borgere mod skadevirkningerne fra ansigtsgenkendelse og anden biometrisk masseovervågning. Ved at gøre dette kæmper Reclaim Your Face-kampagnen for en fremtid, hvor folk kan leve og tænke frit, samt ytre og organisere sig uden frygt.”
Ella Jakubowska – European Digital Rights

Koalitionen har allerede indsamlet evidens for at der er omfattende og systemisk misbrug af borgernes biometriske data i hele Europa og retter indsatsen mod disse anvendelser. Serbiske myndigheder overvåger befolkningen på gaderne i Beograd. Italienske myndigheder målrettede biometriske overvågningssystemer mod migrantsamfund i byen Como, og på trods af at fremgangsmåden blev erklæret ulovlig, forsøger de nu at indføre den i andre byer. I Grækenland undersøger de nationale myndigheder politikontroller med biometrisk overvågning. I Frankrig kæmpede civilsamfundet i retten imod brugen af biometrisk masseovervågning rettet mod gymnasier og demonstranter. I Nederlandene kritiserede nationale myndigheder supermarkeders brug af biometrisk masseovervågning. Organisationerne i koalitionen Reclaim Your Face har haft afgørende indflydelse i disse sager. For eksempel afstedkom Homo Digitalis undersøgelser af databeskyttelsen i Grækenland, og Bits of Freedom støttede udsagn fra nationale myndigheder mod biometrisk masseovervågning i Nederlandene. Det er imidlertid blevet klart, at vi er nødt til at handle samlet på tværs af lande på europæisk plan. Det europæiske borgerinitiativ repræsenterer stemmen fra dem der er imod en dystopisk fremtid og i stedet ønsker en fremtid, hvor vi selv, og ikke algoritmer, træffer vores egne valg, hvor vores kroppe tilhører os, hvor vi ikke diskrimineres ud fra hvordan vi ser ud, hvor mange penge vi har, eller hvor vi kommer fra, og hvor vi har lighed for loven.

”I Danmark har ansigtsgenkendelse i det offentlige rum allerede gjort sit indtog på Brøndby Station i 2019. Den danske databeskyttelseslov har en meget bred undtagelse, som gør det nemt for private virksomheder og offentlige myndigheder at udbrede ansigtsgenkendelse i Danmark. Borgerinitiativet er vores bedste chance for at komme denne udvikling i forkøbet, da et forbud på europæisk plan vil kunne sætte en stopper for den lempelige praksis i Danmark.”
Jesper Lund – formand, IT-Politisk Forening

Borgerinitiativet skal indsamle 1 million underskrifter i mindst 7 EU-lande i løbet af det næste år. Lykkes det, vil det forpligte EU-Kommissionen til at reagere på vores formelle krav om ny lovgivning og åbne en debat blandt medlemmerne af Europa-Parlamentet.

Dette er en enestående mulighed for alle europæiske borgere for at anmode om lovgivning der beskytter dem ved at forbyde biometrisk overvågningspraksis i det offentlige rum. Et forbud er vores eneste håb om at forhindre de skadelige konsekvenser der opstår ved identifikation og vurdering af mennesker baseret på deres ansigt, krop, karakteristika og adfærd.

Europæiske borgere har en historisk chance for at stoppe den skadelige udvikling før biometrisk masseovervågning bliver permanent i vores samfund.

Pressekontakt i Danmark

Jesper Lund, Formand for IT-Politisk Forening