Høringssvar om udbud eller forlængelse af tilladelse til administration af internetdomænet .dk

IT-Politisk Forening anbefaler at DIFO's tilladelse til administration af internetdomænet .dk forlænges.

Efter vores opfattelse fungerer den danske domæneadministration godt, og vi ser derfor ingen grund til at overveje alternativer via en udbudsrunde. DIFO anvender en sole-registry model, hvor registranterne efter den indledende registrering har et aftaleforhold direkte med DK Hostmaster (DIFO). Denne model har vist sig at sikre en lav pris for den årlige fornyelse af domænet sammenlignet med andre lande, fordi der kun skal dækkes administrationsudgifter i et led, og derudover sikrer sole-registry at redelegering og DNS ændringer kan foretages på en nem måde. Riskoen for ”domæne hijacking” er også væsentligt mindre, når ændringer foretages direkte i det centrale domæneregister.

IT-Politisk Forening finder det værdifuldt, at .dk domænet administreres af en forening, hvor brede dele af det danske internetsamfund er repræsenteret.

IT-Politisk Forening har omkring 200 medlemmer, og mange af vores medlemmer har egne .dk domæner eller administrerer domæner for deres arbejdsgiver. En del medlemmer har både danske domæner og udenlandske domæner og derfor et grundlag for at sammenligne det danske sole-registry system med andre systemer for domæneadministration.